پایان گشت ارشاد با آغاز لایحه جدید عفاف و حجاب 

مسئله عفاف و حجاب در کشورمان نه فقط حکمی شرعی که امری قانونی است . با وجود این از آنجائیکه حجاب موضوعی است که به باورهای دینی افراد باز می گردد و ریشه های فرهنگی دارد برای ‌اجرای قوانین مرتبط با حجاب و عفاف باید بسترهای فرهنگی اجرای آنرا فراهم کرد.
مسئله عفاف و حجاب در کشورمان نه فقط حکمی شرعی که امری قانونی است . با وجود این از آنجائیکه حجاب موضوعی است که به باورهای دینی افراد باز می گردد و ریشه های فرهنگی دارد برای ‌اجرای قوانین مرتبط با حجاب و عفاف باید بسترهای فرهنگی اجرای آنرا فراهم کرد.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۵۱
نویسنده زهرا چیذری 

مسئله ای که موضوع مصوبات 421 و 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان مصوبه راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است و برای تمامی دستگاه ها به خصوص دستگاه های فرهنگ ساز و ذائقه ساز وظایفی متعددی را در حوزه های ایجابی تعیین کرده است.

با وجود این اجرایی نشدن این مصوبات نشان از این داشت که اولا نظارتی بر اجرای آن نیست و ثانیا برای اجرایی شدن کامل این مصوبات خلاهایی وجود دارد و لازم است تا قانونی جامع تر برای همیشه تکلیف مسئله حجاب را روشن کند.

از سوی دیگر تغییر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه به گونه ای شکل گرفته که دیگر ساز و کارهایی همچون گشت ارشاد برای اجرای قانون حجاب پاسخگو نیست و لزوم تغییر در رویکرد مواجهه با مسئله حجاب در کشور امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

بر این اساس لایحه جدید عفاف و حجاب شکل گرفت تا هم شاهد ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با روشن کردن تکالیف دستگاه های دولتی مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم و هم از ترویج بدپوششی و بی حجابی جلوگیری شود و در این مسیر در عین استفاده از مجازات های بازدارنده،‌ فضای هیجانی جامعه هم کنترل شود تا فرصت سوء‌ استفاده برای جریانهای معاند فراهم نشود. 

بر این اساس اگرچه تمرکز لایحه بر جرایم نقدی سنگین است، اما مواردی مانند دستگیری یا صدور حکم جلب و گشت ارشاد یا پلمپ مغازه و توقیف خودرو وجود ندارد . در عوض جریمه های سنگین موجب می شود تا متخلف به این جمع بندی برسد، عامدانه مروج بدپوششی و بی حجابی نشود.

مجازات های سخت گیرانه برای برای سلبریتی های مروج ولنگاری ،‌ از جمله نقاط قوت این قانون است. به خصوص اینکه این مجازات ها به تناسب درآمد افراد تعیین می شود. در عین حال دست قاضی برای اجرای قانون باز گذاشته شده و به تناسب شرایط حتی امکان بخشش هم وجود دارد. 

در لایحه جدید برای بدحجابی و عدم رعایت حجاب شرعی مجازاتی تعیین نشده اما امر به معروف و نهی از منکر لسانی برای رفع آن در نظر گرفته شده است . در این قانون از آمران به معروف هم حمایت شده اما در عین حال امر به معروف و نهی از منکری که موجب تنش و درگیری شود ممنوع و امر به معروف با مهربانی و رفق و مدارا ترویج شده است.

از همه مهم تر محل هزینه کرد جریمه های دریافتی است. به هیچ وجه نباید درآمدهای ناشی از این قانون، به حساب فراجا واریز گردد؛ بلکه لازم است این درآمدها برای رفع آسیبهای اجتماعی،‌ فرهنگسازی عفاف و حجاب،‌ازدواج و مسکن جوانان و اوقات فراغت خانواده ها مصرف شود. در مجموع می توان لایحه جدید را مثبت ارزیابی کرده و امید داشت با اجرای این قانون مسئله حجاب در جامعه برای همیشه حل و فصل شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها